Cand o persoana se simte coplesita, nelinistita, nervoasa si tematoare fara niciun motiv aparent, este posibil sa sufere de tulburari de anxietate. Aceste manifestari apar de obicei atunci cand persoana a suferit o situatie infricosatoare sau neplacuta, insa ele se pot declansa si in cadrul unei tulburari psihice.

   Atacurile de panica pot fi cauzate si de alimentatie. Anumite produse alimentare sunt cunoscute pentru efectul relaxant pe care il au asupra creierului, iar altele pentru faptul ca pot induce anxietate sau nervozitate. Exista o serie de alimente sau aditivi alimentari care determina hiperactivitate si intensificarea ritmului cardiac, conducand astfel la crizele de anxietate.

Alimentele care cauzeaza anxietate si care trebuiesc evitate

   Anxietatea este o reactie fiziologica normala care ajuta organismul sa faca fata situatiilor stresante. In timpul evenimentelor cu un nivel ridicat de stres creierul elibereaza adrenalina, care declanseaza simptomele fizice si emotionale specifice anxietatii: ritm crescut al batailor inimii si al respiratiei, dureri in piept, tulburari de somn si stare accentuata de ingrijorare.

   Anumite alimente si bauturi pot agrava anxietatea atunci cand sunt consumate cu regularitate. Cunoasterea si eliminarea lor din dieta zilnica poate rezolva problemele acestei afectiuni.
- Carbohidratii rafinati din faina alba si mancarurile fast-food sunt bogati in zaharuri rafinate, au un numar ridicat de calorii si valori nutritive scazute. Ei influenteaza drastic nivelul de zahar in sange, lucru ce afecteaza functionarea creierului, care are nevoie de un flux constant si stabil de zahar sangvin. Prin acest proces starea de spirit a unei persoane se poate modifica drastic, aparand simptomele de anxietate.
- Cafeina este un drog psihoactiv stimulent al sistemului nervos central. Ea provoaca nervozitate, afecteaza in mod negativ perceptia, exacerbeaza starea de neliniste si are un impact important asupra somnului.
- Alcoolul este considerat de multi oameni un sedativ natural, fiind consumat de multe ori pentru relaxare si pentru diminuarea anxietatii. Gresit! Alcoolul scade anxietatea doar temporar, insa odata ce el este metabolizat de catre organism, simptomele de anxietate se agraveaza.
- Alimente la care exista sensibilitate - unele persoane sunt sensibile la anumite tipuri de hrana (ex. grau, porumb, produse lactate etc.), iar consumul preponderent al acestora amplifica reactiile adverse care duc la anxietate. Pentru a se determina sensibilitatea la un anumit produs, se recomanda ca pacientul sa noteze tot ce mananca si bea timp de o saptamana, urmarind cu atentie eventualele simptome.
- Alimente cu un continut scazut de grasime - consumul excesiv de lactate cu un continut scazut de grasimi poate cauza un nivel ridicat de calciu. Calciul ar putea sa scada valorile magneziului, iar adrenalina va fi in crestere.
- Sarea in exces reduce potasiul din organism. Acesta este necesar pentru buna functionare a sistemului nervos. Sarea creste tensiunea arteriala, fapt ce amplifica nivelul de stres, care poate cauza anxietate.
- Alimentele procesate (de tip "instant") sunt pline de conservanti, arome artificiale si grasimi saturate. Organimsul uman nu este proiectat sa le metabolizeze si sa le sintetizeze in parametri optimi, de aceea el va fi suprasolicitat.
- Zaharul si indulcitorii artificiali in exces priveaza organismul de multi nutrienti importanti, declansand anxietatea.

- Condimentele precum piperul iute, praful de chili, sofranul sau praful de usturoi contin salicilati care accelereaza metabolismul si cauzeaza iritabilitate si nervozitate.

 

Alimente contra anxietatii

   Exista o varietate de alimente a caror efect de reducere a anxietatii si de prevenire a atacurilor de panica a fost dovedit in timp.

- Grasimile bune din nuci, peste sau uleiul de masline stimuleaza eliberarea in organism a serotoninei, un neurotransmitator al sistemului nervos central, care echilibreaza starea de spirit a unei persoane, linistind astfel simptomele anxietatii.

- Vitamina D este foarte importanta in prevenirea atacurilor de anxietate sau cel putin in reducerea intensitatii lor. Ea se gaseste in mod natural in uleiul de peste si este adaugata in lapte in timpul procesarii acestuia. Pe langa alimentatie, pentru obtinerea unui aport suficient de vitamina D este necesara si expunerea la soare de mai multe ori pe saptamana (pentru a stimula sinteza vitaminei in interiorul corpului).
- Acidul folic este considerat drept hrana pentru creier. Cercetarile au demonstrat ca deficitul de acid folic poate cauza anxietate, oboseala si depresie. De aceea este esential consumul de spanac, varza, paine, cereale integrale, fasole si fructe uscate.
- Vitaminele B (B1, B3, B6 si B12) asigura un echilibru asupra sistemului nervos si a reglarii productiei hormonale. Ele pot fi gasite in fasolea uscata, cereale integrale, peste, carne de porc, oua si produse lactate.

 

Autor: www.SfatulMedicului.ro

Redactat de Dr. Frunza Alexandru