Bolile vaselor de sânge afectează dramatic vieţile multor oameni din ţara noastră şi nu numai, fiind răspândite în întreaga Europă. Ele sunt cauzele unui foarte mare procent de decese premature, însă schimbarea modului de viaţă, a dietei şi tratamentele naturiste reduc deteriorarea arterelor şi îmbunătăţesc starea de bine a organismului.

   Bolile vaselor de sânge se află la originea celor mai multe afecţiuni cardiovasculare cum ar fi hipertensiunea arterială, atacul de cord, angina pectorală, dureri ale picioarelor în timpul mersului, mâinile şi picioarele reci sau accidentele vasculare cerebrale.

Care sunt cauzele acestor afecţiuni?

1. Depunerea colesterolului „rău” (LDL) pe pereţii vaselor de sânge duce la formarea unui strat gălbui numit aterom, care îngustează vasele şi provoacă turbulenţe în curgerea sângelui. Astfel arterele se pot rupe generând hemoragii. Factorii care duc la acumularea de colesterol sunt fumatul, creşterea cantităţii de grăsimi şi de zahăr în sânge sau diferitele infecţii.

2. Îngroşarea sângelui duce la formarea cheagurilor. Aceasta este determinată de sedentarism, de o dietă săracă în nutrienţi şi bogată în grăsimi sau de infecţii.

3. Întărirea pereţilor arterelor este provocată de scăderea elasticităţii naturale a acestora, de îngroşarea sângelui cât şi de depunerea.

Cum să reducem riscurile apariţiei bolilor vaselor de sânge?

- Renunţaţi la fumat deoarece acesta provoacă îngustarea arterelor şi creşte oxidarea grăsimilor din sânge. Fiecare tigară distruge 25 mg de vitamina C (aceasta vă proteja împotriva bolilor de inimă).

- Evitaţi sedentarismul făcând exerciţii fizice care vă stimulează circulaţia şi măresc proporţia de colesterol „bun” care vă protejează vasele de sânge.

- Dieta.

1. Consumul de ceapă, praz, roşii, usturoi, mere şi peşte scade riscul apariţiei aterosclerozei deoarece aceste alimente contribuie la scăderea nivelului de colesterol „rău” din sânge.

2. Evitaţi să mâncaţi alimente cu conţinut de grăsimi animale deoarece acestea determină formarea de ateroame.

3. Evitaţi consumul excesiv de sare deoarece aceasta creşte tensiunea sângelui si poate duce la apariţia bolilor vasculare.

4. Există câteva alimente care ne salvează de colesterolul „rău” şi ajută la menţinerea pereţilor arteriali în stare bună, cum ar fi : legumele, cerealele, nucile (care conţin acizi graşi omega-6), peşte gras, seminţe de dovleac (care conţin acizi graşi omega-3).

5. Mâncaţi fructe şi legume deoarece acestea conţin salicilaţi naturali care previn îngroşarea anormală a sângelui.

6. Un pahar de vin roşu pe zi este de asemenea recomandat deoarece dilată arterele şi îmbunătăţeşte fluxul sangvin.

- Reduceţi stresul deoarece acesta eliberează în organism adrenalină şi alţi hormoni care cresc presiunea sângelui şi fac sângele mai vâscos ducând la formarea de cheaguri.

- Menţinerea greutăţii este foarte importantă deoarece acumularea de grăsime creşte probabilitatea atacului de cord.

Fitoterapie

- Consumaţi condimente cum sunt ghimbirul, ardei iute, scorţişoara şi cuişoare pentru ca acestea dilata vasele de sânge şi stimulează circulaţia la nivelul mâinilor şi picioarelor.

- Usturoiul crud scade hipertensiunea şi colesterolul şi ajută sângele să circule fluent.

- Gingko biloba previne formarea colesterolului „rău”. Beţi zilnic până la 3 căni de ceai cu acest compus.

- Mâncaţi grepfrut deoarece conţine pectină care reduce colesterolul şi desfundă arterele.

- Beţi ceai de păducel (obţinut dintr-o linguriţă de flori şi frunze sau fructe zdrobite) care tratează hipertensiunea şi angina pectorală.

- Coenzima Q10 (o găsiţi la magazinele cu produse naturiste) reduce frecvenţa crizelor de angină.

 

Redactat de Dr. Frunza Alexandru

Revista numarul: Nr. 4, Anul II, Februarie 2007 Pagina: 08