Femeia însărcinată trebuie întotdeauna să se preocupe de sănătatea ei. Pentru ca bebeluşul sa fie sănătos ea trebuie să se odihnească suficient, să facă exerciţii fizice uşoare şi să se alimenteze bine.

   Tratamentele naturiste asociate cu îngrijirea prenatală sunt foarte folositoare în această perioadă.

Care sunt problemele care pot apărea în timpul sarcinii?

   Schimbările suferite de corpul femeii pe perioada sarcinii pot cauza diverse probleme:

- Creşterea greutăţii fătului, a placentei şi a lichidului amniotic (care înconjoară fătul) pot induce oboseală şi dureri de spate.

- Uterul marit poate apăsa asupra organelor interne, provocând arsuri la stomac, constipaţie, hemoroizi sau vene varicoase.

- Necesarul de calciu, fier şi alte minerale al fătului duce la anemia mamei şi măresc riscul problemelor dentare.

- Preeclampsia este o altă problemă apărută în timpul sarcinii, care se manifestă prin creşterea tensiunii arteriale, pierderea proteinelor din organism prin eliminarea lor excesivă prin urină. Netratată această boală poate afecta aportul de oxigen şi substanţe nutritive catre făt şi poate duce la avort.

- Schimbarea metabolismului, a starilor hormonale şi imunologice a corpului mamei pot duce la apariţia diabetului, greţei, vărsăturilor, stărilor de leşin sau a durerilor de picioare.

Cum puteţi preveni apariţia problemelor în timpul sarcinii?

1. Dieta este una din cele mai importante aspecte pe care trebuie să le avem în vedere în timpul sarcinii. Mesele bine echilibrate bogate în calciu, fier, acizi graşi esenţiali şi vitamine (în special B1, B2, C şi D) măresc şansele ca bebeluşul să aibă o greutate normală la naştere şi  scad probabilitatea ca acesta să dezvolte pe parcursul vieţii boli ca diabetul, obezitatea sau hipertensiunea.

   Pentru a reduce riscul de preeclampsie şi avort mâncaţi de cel puţin 5 ori pe zi fructe şi legume deoarece acestea conţin salicilaţi naturali care reduc probabilitatea apariţiei cheagurilor de sânge.

   Nu mâncaţi alimente la care sunteţi sensibilă şi evitaţi să consumaţi deodată o porţie mare dintr-un aliment cu proteine deoarece creşte riscul ca bebeluşul să devină alergic la acel aliment.

2. Îngrijirea prenatală. Este esenţial ca un medic specialist să vă facă controale regulate pentru a evita orice problemă care ar putea apărea la mamă şi la făt. Ideal este ca femeia gravidă să primească vizita medicului în propiul cămin pentru a evita efortul deplasării.

3. Odihna. Luaţi concediu de maternitate cât mai devreme. Studiile arată că femeile care lucrează în timpul sarcinii au un risc mai ridicat de travaliu prematur.

4. Renunţaţi la fumat deoarece tutunul înrăutaţeşte circulaţia sângelui spre placentă si creşte riscul ca bebeluşul să se nască prematur sau să fie victimă a sindromului morţii subite infantil.

4. Bucuraţi-vă de băile de soare! Lumina creşte producţia de vitamină D care protejează oasele şi de serotonină care conferă senzaţia de bine şi alungă stresul. Ieşiţi în aer liber timp de 10 minute, preferabil la pânz, dar evitaţi vara soarele foarte puternic.

 

Autor: Laura Cojocea

Redactat de Dr. Frunza Alexandru

Revista numarul: Nr. 4, Anul II, Februarie 2007 Pagina: 28